5 Lokale Marketing trends
In 2022 wordt het steeds duidelijker hoe belangrijk lokale marketing is. Uitspraken als ‘shop lokaal’ en ‘steun de lokale ondernemer’ zijn niet meer weg te denken in deze coronatijd. Daarom geven we graag vijf tips op het gebied van lokale marketing. Deze tips zijn geschikt voor zowel kleine (startende) ondernemers, als grote bedrijven.
Local Marketing is namelijk nog niet zo lang een ‘ding’. Merken en het mkb wilden zich voorheen namelijk graag op macro niveau profileren. Maar juist dicht bij jezelf, en daarmee je thuis, blijven kan net zo (of zelf nog meer!) winstgevend zijn. Hoe je dat doet? Lees hier vijf tips om je lokale marketing in te zetten.
1. Gelokaliseerde content
Richt je merkuitingen op lokale activiteiten. Zijn er bijvoorbeeld bierfeesten of braderieën in jouw stad; zorg dat je content op al je kanalen daarop aansluit. Het is de uitdaging om hier zo creatief mogelijk mee om te gaan. Heeft jouw stad een bepaald gezegde wat goed bij jou past? Neem dit dan bijvoorbeeld mee in jouw mailhandtekening.
Door creatief met deze lokale content om te gaan, bereik je meer lokale klanten. Heeft je bedrijf meerdere vestigingen? Dan is dit een taak per vestiging. Elke locatie is immers uniek en zo zal je het ook moeten benaderen.
2. Gelokaliseerde SEO
Als je beter vindbaar wilt worden in je regio, kun je in je SEO teksten je regio benoemen. Waar voorheen aparte pagina’s met plaatsnamen gebruikt werden om hoger te scoren, is dat tegenwoordig niet meer genoeg. In de Google koppen kun je nog altijd je regio vermelden, maar daar redt je het helaas niet meer mee.
De klant wilt meer lokale betrokkenheid, zoals lokale sponsoring of betrokkenheid bij evenementen. Maar ook lokale reviews en afgeronde projecten of tevreden klanten. Kortom; ze willen meer herkenbaarheid dichtbij huis. Door hier pagina’s en SEO teksten aan te koppelen, scoor je hoog in Google en vergroot het je vindbaarheid.
3. Offline voorraad online vinden
Veel klanten (maar liefst 46%) zoekt online naar een product wat ze offline kunnen kopen. Maar het werkt ook andersom; ze willen ook online kopen bij hun favoriete offline winkel. Zorg daarom dat je offline voorraad, je producten, online zichtbaar zijn.
Je kunt dit tegenwoordig heel eenvoudig doen in bijvoorbeeld Facebook Shopping of met Instagram CheckOut. Wil je het wat groter aanpakken? Maak dan een webshop voor je lokale winkel. De technologie is tegenwoordig zo gemaakt, dat producten in- en uitvoegen heel eenvoudig en snel gaat.
4. Personaliseer!
Als lokale ondernemer ben je betrokken bij je klanten. Laat dit dan ook zien. Je kunt dit doen door je producten te personaliseren met bijvoorbeeld het bijvoegen van een handgeschreven kaartje. Of bedank je grote klanten met gratis service pakket welke je na aankoop nog na stuurt.
5. Adverteer lokaal
Lokaal zijn er vaak kleine nieuwspagina’s of -kranten die enkel in de regio verspreiden. Het adverteren in deze nieuwsbronnen is vaak relatief goedkoop. En dat terwijl je direct in de juiste regio zit qua doelgroep. Ga op zoek naar lokale advertentie mogelijkheden en zorg dat je zichtbaar wordt.
Wist je dat je met Google Adds ook kunt inzetten op locatie? Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je bij zoekopdrachten die in 5 km rondom jouw bedrijf je x% meer biedt dan je concurrent! Meer weten over Google adverteren?
Wil je meer tips over lokaal adverteren?
Op ons instagram kanaal vindt je nog eens 3 tips over lokaal adverteren!